Auteur:
Nadine Saint-Pol, Corporate Consultant bij Group Casier, n.saint-pol@casier.be
Revor Group staat voor duurzaam, ergonomisch en écht Belgisch slaapcomfort. Hun circulaire matras kan na haar levensduur volledig uit elkaar gehaald worden. Robin Saelens, marketingmanager bij Revor Group: “We kunnen alle aparte componenten verwerken tot grondstoffen om er zonder waardeverlies een nieuwe matras mee te maken.”
Revor Group produceert in Kuurne en in Recsk (Hongarije) kwalitatieve matrassen, boxsprings en ander slaaptextiel. “We leveren aan de betere slaap- en meubelzaken over heel België, maar ook in onze buurlanden en bij uitbreiding in heel Europa”, vertelt marketingmanager Robin Saelens. “Met ons huismerk Revor Bedding mikken we op het midden- tot het iets hogere segment van de markt. Met Jaritex richten we ons meer tot het lagere segment en private label. Styldecor is ons luxemerk, met veel dikkere hoofdborden, hogere matrassen, natuurlijke materialen in verwerkt en handgemaakt. Naast de retail zijn we ook actief in de hotel- en contractmarkt. In e-commerce bedienen we vooral de Nederlandse en Duitse markt.”
Robin Saelens: “We gingen daarvoor in zee met Niaga, een bedrijf dat andere bedrijven helpt met circulair design. Omgekeerd is hun naam again: alles opnieuw en opnieuw gebruiken. Samen met Auping, onze Nederlandse tegenhanger, stapten we in een traject dat ons ondersteuning bood voor de ontwikkeling en productie van onze circulaire matras. Niaga leverde hun gepatenteerde click-unclick adhesive aan. Als we die lijm opwarmen, kunnen we alle componenten weer van elkaar scheiden en verwerken tot grondstoffen om er zonder waardeverlies een nieuwe matras mee te maken. We zullen dat natuurlijk niet allemaal zelf doen, ook onze grondstofleveranciers werken daaraan mee.”
“We kunnen dat perfect vandaag al doen, zij het nog niet op een goed gestructureerde manier. Er lopen volop testen om te onderzoeken wat de beste manier is om dat verder uit te werken en te stroomlijnen. Uiteraard kan dat pas als er een significante verkoop is gerealiseerd en er een bepaalde tijd is overgegaan vooraleer de matrassen terugkomen.”
“Over het algemeen is ze ook gezonder door de materialen die we ervoor gebruiken. De circulaire matras is eigenlijk de best ventilerende matras in de collectie door het gebruik van polyester als comfortlaag, wat een opencellig 3D-materiaal is. Daarnaast is de pocketverenkern ook zeer luchtdoorlatend en dus ventilerend. Belangrijk voor de hotelsector zijn de brandvertragende eigenschappen door de gebruikte materialen en doordat we geen chemische additieven toevoegen.”
“Momenteel is onze circulaire matras nog iets duurder dan haar niet-circulaire tegenhanger. Dat komt vooral doordat de materialen unieker zijn en in mindere mate worden geproduceerd. Het productieproces is ook nog iets manueler. Om onze circulaire matrassen te verlijmen, kunnen we de lijmstraten voor onze klassieke matrassen niet gebruiken omdat we andere lijm gebruiken. We moeten die dus handmatig aanbrengen. Zowel voor de retailer als voor de consument is de prijs vaak nog een obstakel, mensen vinden duurzaamheid wel belangrijk maar willen er niet altijd meer voor betalen. Uiteindelijk zal dat probleem zich vanzelf oplossen. Als circulair meer de standaard gaat worden, zal de kostprijs voor de circulaire materialen dalen en valt alles automatisch in de plooi.”
“Via een uniek label dat ontwikkeld werd door Niaga heeft elke matras een ‘productpaspoort’. Als je de QR-code scant, kom je op een webpagina terecht met volledige transparantie over de gebruikte materialen en hun oorsprong. Je vindt er ook terug hoe je de matras einde levensduur kunt terugsturen en wat er daarna mee gebeurt. Je stuurt een mail naar Revor en wij halen de matras dan bij je op. Binnen vijf of tien jaar kan dat terugnameproces volledig anders zijn. Dat is de kracht van de QR-code: als er iets verandert, moeten we alleen de achterliggende informatie aanpassen en krijgt de consument altijd de meest recente gegevens te zien. We zijn volop aan het testen hoe we dat terugnameproces nog kunnen optimaliseren.”
“Binnen tien jaar kan het misschien mogelijk zijn om de circulaire matras op het containerpark achter te laten. Daar zouden ze dan het Niaga-label kunnen scannen en zien wat er met de matras moet gebeuren. Het is nog wat koffiedik kijken hoe het verder zal evolueren, maar naar mijn mening zal dat binnen een tiental jaar wel de meest efficiënte manier zijn. Zo gaat de matras naar de juiste grondstofleverancier die er nieuwe producten mee kan maken en is de keten mooi rond. In België zijn er met Valumat al stappen in die richting gezet.”
“Omdat de terugzending zo belangrijk is, denk ik dat er een voordeel moet zijn voor de consument: what’s in it for me? We zijn dat kostprijsmatig aan het bekijken. Ik denk aan een soort cashback, een korting bij de aankoop van een nieuwe circulaire matras. Dat dwingt de consument om opnieuw voor een circulaire matras te kiezen, eigenlijk een keuze voor de rest van zijn leven. Ik zie nog verschillende mogelijkheden, zoals matras as a service of een leasemodel. Hoe meer circulair de standaard wordt, hoe meer mogelijkheden er zullen zijn.”
“Als we naar maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen willen toegroeien, moet dat breder gedragen worden. Nu is het nog te gemakkelijk voor bedrijven om de ogen te sluiten of de andere kant op te kijken en kiest alleen een nichepubliek écht voor duurzame producten. Met bewustmakingscampagnes kan de doelgroep groeien. Ik denk dan concreet aan bewustmakingcampagnes rond duurzaamheid en meer algemeen waarom het belangrijk is om voor een duurzaam product te kiezen en welke impact dat heeft. Zulke campagnes kunnen de consumenten motiveren om voor het duurzame alternatief te kiezen, ook al kosten ze misschien iets meer. Het is aan de producent om ervoor te zorgen dat het duurzame alternatief van dezelfde kwaliteit is als het ‘gewone’ product. Bij de eerste versie van onze circulaire matras legden we de focus volledig op duurzaamheid, maar bij gebruik kraakte de matras een beetje. Dat verminderde het gebruikscomfort. Intussen zitten we aan de vierde versie. We werkten de kinderziekten weg en hebben nu echt een goed product dat qua comfort evenwaardig is aan een gewone matras. Voor de consument primeert nog altijd zijn comfort, hij wil hierop niet inbinden ten voordele van duurzaamheid.”
“We merken dat de hotelsector interesse toont in het circulaire verhaal. Er is een opening, het verhaal van terugsturen en opnieuw verwerken van de matras spreekt hen aan. Vanuit hotels komt de vraag naar een circulaire matras vaak vanzelf. Bij de retailers moeten we ze eerder zelf promoten. Zij zijn vooral bezig met hun verkoopcijfers terwijl hoteliers vooral geïnteresseerd zijn in de meerwaarde die zo’n matras kan bieden voor hun hotel.”
“We zijn al langer bezig met innovatie en duurzaamheid. We willen mee zijn met wat er leeft in de samenleving en zien circulariteit als een onderdeel van duurzaam ondernemen. Los van de circulaire matras zijn we ook al begonnen met onze andere matrassen deels circulair te maken door de hoes uit 100 procent polyester te fabriceren. Zo is op zijn minst de hoes al circulair. Het is mooi om een circulair product te hebben, maar als al de rest niet volgt, is het maar een half verhaal. Ons doel is om in de komende vijf tot tien jaar ons productieproces zo circulair en duurzaam mogelijk te maken.”
Meer lezen over Revor Group
Meer lezen over de Circular matras van Revor Bedding
Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Cookies kunnen worden beheerd in uw browser of de apparaatinstellingen.