20210625-REDSTARS_eco-bag all colors
Bart Proot
Product design & development agency Shells&Skins

Fotograaf:

Shells&Skins

Auteur:

Sara Adam, Corporate Consultant bij Group Casier, s.adam@casier.be

Casier-SaraZwW
“Op naar een korte en eenvoudige supply chain dicht bij de consument”
“Op naar een korte en eenvoudige supply chain dicht bij de consument”

“De verantwoordelijkheid van de producent om elk product dat hij naar buiten brengt ook terug te nemen voor hergebruik of recyclage.” Zo vat Bart Proot, oprichter en zaakvoerder van Shells&Skins en RedStars, circulariteit in één zin samen. “Ik denk dat het nu hét moment is om circulair te gaan ontwerpen en produceren.”

Bart Proot leidt al elf jaar Shells&Skins, een bureau dat gespecialiseerd is in ontwerp en ontwikkeling van soft goods. Het gaat onder meer over reiskoffers, rugzakken, (hand)tassen, bedlinnen, handdoeken … Eigenlijk alle producten die gemaakt zijn van textiel. “De naam Shells&Skins komt van harde koffers (Shells) en zachte koffers (Skins)”, legt Bart Proot uit. “COVID-19 verplichtte ons om het roer om te gooien. De bagagemarkt is anderhalf jaar geleden volledig in elkaar gestort. Gelukkig waren we daar deels op voorbereid en begonnen we met onze expertise mondmaskers te maken onder de merknaam RedStars. Het was een eerste stap richting duurzaamheid waarbij we de techniek van 3D-breien toepasten. De reacties op onze mondmaskers waren zeer positief. Op Textirama 2021 wonnen we er zelfs de prijs van Beste Innovatie mee.”

Wat is dat precies, 3D-breien?

Bart Proot: “3D-breien of 3D-knitting is breien op een hightech volautomatische breimachine. Onze producten worden in één stap geproduceerd uit één materiaalsoort. Dat laat ons toe end of life de shredder te gebruiken om opnieuw garen te spinnen en daarmee nieuwe producten te maken. Zo maken we de cirkel rond. 3D-breien betekent ook dat er geen enkel garen verloren gaat. De maskers bijv. worden gebreid uit één stuk, en worden dus niet gesneden uit een rol textiel.”

Bart Proot, Product design & development agency Shells&Skins
Kan 3D-breien ook ingezet worden voor andere soft goods?

“Zeker. De productie van tassen en rugzakken is tot op vandaag zeer lineair. Een handtas bijvoorbeeld wordt soms van dertig verschillende materialen gemaakt. Het is een immense kost om zo’n product op het einde van zijn leven te de-assembleren en sorteren. 90% van de tassen en rugzakken eindigen op de afvalstapel. Daarom hebben we met RedStars naast de mondmaskers, nu ook een eco-bag gelanceerd.”

“Meer en producenten willen hun productie terug naar België brengen, zo dicht mogelijk bij de consument.”
Bart Proot
Vanwaar komt jullie garen?

“Op dit moment nog uit China. Voor mij is duurzaam ondernemen een proces dat stap voor stap wordt uitgevoerd richting circulaire economie. Bij de lancering van de eco-bag lag de focus op ons basisprincipe: 1 materiaal (gerecycleerde PET), 1 patroon (gebreid en dus zonder enig afval) en 1 minuut confectie / assemblage. Met deze focus voor ogen, kon ik de tassen snel op de markt zetten. Dat liet ons toe om ook het proces van terugname en recyclage op te zetten. Stap voor stap proberen we nu de cirkel kleiner te maken. Lees, dichter bij huis. De eerste tassen die we maakten, waren volledig gebreid en geconfectioneerd in China. De volgende stap was de confectie naar België verhuizen. Het principe van 1 minuut confectie was daarbij cruciaal. De laatste stap zal zijn om het 3D-breien ook naar Europa te brengen.”

Waar vindt de confectie plaats?

“We hebben daarvoor een samenwerking opgezet met Belgische gevangenissen. De mensen in de ateliers hebben er een ontzettende drive. Ik merk ook dat ze erg bereid zijn een nieuwe métier aan te leren en kwaliteit af te leveren. Ik ben aangenaam verrast daardoor.”

Via welke kanalen brengen jullie de mondmaskers en tassen op de markt?

“Uiteraard heeft RedStars een webshop. Daarnaast liggen onze producten ook in een 65-tal fysieke verkooppunten. Voor onze mondmaskers werken we samen met onder meer MediaMarkt en een netwerk van apothekers. Onze mondmaskers bieden heel wat voordelen. Om die toe te lichten, heb je iemand nodig in het winkelpunt. Daarin vonden we een perfecte match met apothekers.”

Wat gebeurt er met afgedankte tassen?

“Een consument die zijn tas niet meer wil, kan die zelf tweedehands verkopen of met een retourlabel de tas gratis naar ons terugsturen of ze zelf terugbrengen naar de winkel waar hij de tas kocht. In Vlaanderen hebben we een samenwerking opgezet met De Kringwinkel. Is de tas nog in goede staat, dan wordt ze gereinigd en via hun kanalen verkocht. Is de tas versleten, dan wordt ze op de juiste manier gerecycleerd. Hiervoor zijn we in gesprek met gespecialiseerde bedrijven die alle knowhow in huis hebben om te scheiden en te recycleren tot nieuw garen.”

Welke circulaire innovatie zie je doorbreken?

“Ik denk dat nu ‘het’ moment is om circulair te gaan werken. Ik spreek dan vooral over de textielproducten. Veel van deze goederen worden in het Verre Oosten gemaakt. Maar we zien een duidelijke tendens om minder afhankelijk te willen zijn van deze regio. Corona heeft er ons nogmaals op gewezen dat flexibiliteit cruciaal is om snel te reageren op de markt. Als je goederen vijf weken op zee zitten en je genoodzaakt bent om grote voorraden aan te leggen, ben je vandaag enorm kwetsbaar. Bovendien worden we nu geconfronteerd met extreem hoge transportkosten. Deze zijn in een mum van tijd vertienvoudigd. Ik ken klanten die hun marge zo in rook zien opgaan. En dan spreken we nog niet over de ecologische voetafdruk.

Onze industrie zit met de handen in het haar om de productie terug naar het Westen te brengen, zo dicht mogelijk bij de consument. Samen met een investeerder starten we daarom een tweede bedrijf op: Back-2-Belgium. Hiermee willen we de textielsector helpen om productie terug naar België te brengen. We zullen ze ondersteunen bij het herontwerp van hun producten, het vinden van de juiste materialen en het opvolgen van de confectie zodat de keten korter en dichter bij huis komt. Twee belangrijke elementen om een circulair model te laten slagen. Circulariteit start immers met de supply chain. Hoe korter die is, hoe eenvoudiger ze wordt en hoe sneller producenten hun verantwoordelijkheid kunnen nemen om hun producten terug te nemen om te recycleren of te hergebruiken.”

Zal deze evolutie volgens jou ook invloed hebben op de materialenmarkt?

“Een consumentenproduct vertegenwoordigt nu twee grote kosten: de materiaalkost en de arbeidskost. Op het moment dat de productie naar België komt, verplicht de hoge loonkost ons om nieuwe productietechnieken te ontwikkelen om die arbeidskost zo laag mogelijk te houden. Het logische gevolg hiervan is dat de materialen die we gaan inzetten veel geavanceerder en duurzamer zullen zijn. Ze zullen ook waardevoller zijn waardoor de consument ze niet zomaar weggooit maar mee nadenkt over hergebruik en/of recyclage. We gaan dus een nieuwe markt van materialen krijgen.”

Wat kan dit proces mogelijk belemmeren of bemoeilijken?

“De materiaalproducenten in Europa zijn nu nog afgestemd op gigantisch grote afnames. Kleine bedrijven die nu circulair beginnen werken (meestal start-ups), hebben geen zo’n grote aantallen nodig. Voor hen is het moeilijk om slechts enkele meters te bestellen als de leverancier een minimumafname verwacht van 1 ton. Dat moet dus nog veranderen. Maar ik heb er vertrouwen in dat dit zal lukken.”

Wat zijn je verdere plannen met RedStars?

“Binnenkort breiden we onze collectie verder uit. De productie zal voor het overgrote deel in België liggen en 100 % recycleerbaar of herbruikbaar zijn. Maar deze keer gaan we ook diensten aanbieden om nog meer circulair te zijn. Opnieuw een volledig uniek concept.”

Hoe pakken jullie de marketing aan?

“We investeren in onderzoek om te weten te komen hoeveel de consument bereid is hiervoor meer te betalen. Dat is nog een vraag die zeer weinig mensen kunnen beantwoorden. We weten wel dat als we de kans hebben het circulaire verhaal achter het product te brengen, iedereen overtuigd is en de prijs geen issue meer is. Bij de tassen merken we ook dat het ‘aanvoelen’ belangrijk is. Als de consument de tas voelt, voelt hij onmiddellijk dat hij kwaliteit in handen heeft. Als we de consument willen overtuigen, moeten we dus het product én het verhaal kunnen presenteren. Het ‘Back-2 Belgium’-label kan daarbij helpen omdat het ons toelaat het product te ‘kenmerken’ als circulair.”

Hoe kijk je naar de toekomst?

“Hoopvol! Enkele weken geleden sprak ik voor een middelbare school over duurzaam ondernemen. Daar zag ik ‘consumenten van morgen’ die het duurzame verhaal wél begrijpen. Ik hoop dus dat men ook in het onderwijs meer en meer zal focussen op duurzaam handelen en shoppen.”

Meer lezen over Shells & Skins : www.shellsandskins.com